Elements | Månadsbrev

“Slut på väntandet - resan börjar nu”

Elements är AuAg's månadsbrev som lyfter fram makroekonomiska observationer från föregående månad. Vårt fokus ligger på händelser som påverkar investeringsmiljön för guld, silver och andra essentiella metaller. Dessa observationer presenteras med bilder och grafer i ett effektivt och kärnfullt format.

Intro

Oktober blev en händelserik månad för fonderna med stora rörelser för både guld och silver. Med glädje noterar vi att silver nu har ett all-time high över 50 USD. Vi såg fortsatta nettoinflöden och ett totalt förvaltat kapital (AUM) som för första gången passerade 5 miljarder SEK. Samtidigt fyllde AuAg Silver Bullet sex år den 4 november, och fonden är på väg mot sitt första år med tresiffrig avkastning, något vi talat om sedan starten.

Au och Ag under föregående månad

Guldpriset stängde månaden på 4 001 USD (3 859 USD) och steg med +3,68%. Under förra månaden beskrev vi hur priset snabbt hade etablerat sig över 3 800 USD, allt för att kunna ta sig till nästa viktiga nivå, 4 000 USD. Denna nivå ansågs tidigare som hög men priset steg kraftigt de tre första veckorna i oktober och nådde under månaden ett nytt all-time high (ATH) på 4 380 USD per troy ounce. Efter det såg vi den första riktiga korrigeringen på två månader och trots det så landade guldpriset på plus vid månadens slut.

Det positiva med marknadskorrigeringar är att de rensar ut investerare som inte är långsiktiga. Fonder som styrs av momentum, investerare med hög hävstång och så kallade ”svaga händer” – det vill säga småsparare som kommit in sent i trenden – tenderar att sälja av. Det skapar en sundare marknadsstruktur, där mer långsiktiga och kapitalstarka aktörer tar över. För varje säljare finns det alltid en köpare, och just dessa typer av nedgångar är ofta vad de ”starka händerna” vill se. Som resultat är marknaden nu betydligt mer stabil än för bara några veckor sedan, vilket kan bana väg för nästa hållbara uppgång när guldet återigen siktar mot nya rekordnivåer.

Loading widget...

Silverpriset avslutade oktober på 48,65 USD (46,67 USD) och hade därmed åter en riktigt stark månad med uppgång på över 4%. Silver steg snabbt i början av månaden och gick för första gången över 50 USD per troy ounce den 9 oktober. Med fortsatt styrka så såg vi den 17 oktober den senaste all-time high nivån på 54,47. Nu är det slut på väntandet – och den riktiga resan mot tresiffrigt silverpris kan börja!

Loading widget...

Efter oktobertoppen har vi sett en liknande korrigering för silver som för guld. Samtidigt har vi återigen en ny högsta månadsstängning för silver och det finns mycket fundamenta som talar för att vi står inför en ny uppgångsfas.

När vi åter tittar på den så kallade Gold-Silver Ratio (GSR) så är den fortfarande hög vilket gör att vi förväntar oss att silver ska stiga mer än guld de kommande åren. I grafen nedan vi den aktuella ration. Vi visar också ett enkelt exempel som visar vad silverpriset hade behövt vara för att GSR:en skall vara samma som ration i jordskorpan. För att kunna jämföra silver med ytterligare en metall tittar vi även på Silver-Copper Ratio (SCR). Kopparn ligger nu på 0,3475 USD per troy ounce.

GSR 82,3 (Silver-Gold Earth Crust Ratio: 15 – skulle vid guld 4 001 behöva ett silverpris på 266,73).

SCR 139,8 (Copper-Silver Earth Crust Ratio: 886 – skulle vid koppar 0,3475 behöva ett silverpris på 307,88).

Loading widget...

Några gruvbolag har nu börjat publicera sina rapporter för det tredje kvartalet 2025. De första kom precis då när guldpriset fick sin första korrektion på flera månader. Newmonts rapport var väldigt försiktig om framtiden. På rapportdagen läckte dessutom information om ett eventuellt köp av Barricks Nevada gruvor, vilket påverkade aktiekursen negativt. Vi har inte börjat se de stora kurs-lyften på rapporterna ännu, men resultaten är över lag superstarka hittills.

Det som tar lite tid är att marknaden inte vågar prisa in de nya nivåerna för guld och silver. Det är viktigt att förstå att det är genomsnittspriser över lång tid som blir till resultat för bolagen. Tillfälliga uppgångar och nedgångar som påverkar råvarupriserna mycket kan ha väldigt liten effekt på investeringsmarknaden gällande bolagen. Vi som investerar och tror på ännu högre råvarupriser ser just denna ”undertro” på guld och silver från övriga kapitalförvaltare som en fördel. Vi är fullinvesterade innan verkligheten kommer ikapp skeptikerna, och troligen visar det sig då att dessa nya priser till och med varit låga.

AuAg-fonderna – höjdpunkter

AuAg fonderna hade återigen starka nettoinflöden för månaden. Med en sista dag på månaden som var positiv vändes den sekvens av nettouttag vi hade under veckan dessförinnan. Vi hann även med det historiska att vara över 5 miljarder kronor i kapital under förvaltning. Dessutom har antalet investerare nu vuxit till över 60 000. Helt otrolig på så kort tid. Stort tack till er alla som pratar med era vänner om AuAg och fonderna. Ni är våra bästa ambassadörer.

Trots att AuAg Silver Bullet verkligen varit i rampljuset mest hela tiden detta år så är månadens fond för oktober AuAg Precious Core. Fonden har gått starkt under månaden med en avkastning på +9,49% SEK (+10,47% EUR) och hittills i år +32,53% SEK (+39,40% EUR).

AuAg Precious Core är en blandfond som med en CAGR strax över +12% har levererat bra avkastning sedan starten för 5 år sedan. Fonden har gått bättre än andra blandfonder i marknaden och samtidigt överpresterat både OMXS30 inkl. utdelning samt breda Stockholmsbörsen (SIXRX). Det till en samvariation på bara 0,37 med den breda börsen.

Att fonden har låg samvariation betyder att den rör sig annorlunda i relation till börsen, dvs att den har haft perioder med uppångar när börsen gått ner och tvärtom. Således är fonden ett optimalt ”verktyg” för totalportföljen.

När det gäller risk, eller det som benämns volatilitet, dvs hur mycket fonden svänger så är den i paritet eller t.om. något lägre än den breda aktiemarknaden. Detta gör AuAg Precious Core till den försiktigaste fonden bland AuAg-fonderna.

Nu planerar vi att vässa till fonden när det gäller den 60 procentiga aktiedelen. Vi ska skapa ett större och tydligare fokus på de energikällor vi tror på för framtiden: solenergi och kärnkraft. Detta i kombination med elektrifieringen av vår värld gör att fonden kommer fokusera framför allt på metallerna koppar och uran men även litium och silver.

När det gäller vår 40 procentiga del, exponeringen mot ädelmetaller med fokus på guld, ändrar vi inget. Guld ser vi som ett klart bättre alternativ än obligationer att ha som skydd i portföljen. Ett skydd som dessutom har bra avkastningspotential även när börsen går starkt.

Så håll utkik för mer löpande information när vi kommunicerar mer om denna spännande uppdatering!

Omvärldsspaningar med AuAg

USA och Kina verkar ha hittat fram till någon sorts paus när det gäller tariffer och exportbegränsningar. Visserligen har vi hört det flera gånger och det verkar som om varje sida har sin egen version av vad man kommit överens om.

Det har blivit lite lugnare i relationen mellan USA-Kina men nu är det USA-Venezuela och USA-Nigeria som är i fokus. Utan att diskutera vad som är rätt och fel så är det uppenbart att USA använder sin position som världens mäktigaste land gällande finans, företagande, militär och inte minst ”the weaponized dollar”. Det är sannolikt att USA vinner i alla situationer men att det i slutändan kommer kosta USA omvärldens förtroende. Fler och fler kommer nu förbereda sig för att vara starka och bli mer oberoende av USA och dollarn. Detta är en trend vi sett de senaste åren och som nu bara eskalerar.

Alla vet att USA är starkast. Men att just inte utnyttja detta faktum är att visa riktig styrka och det som i stället hade gett världen växande förtroende för USA, och i slutändan ännu mer makt för USA. Nu spelas korten dock annorlunda och vi måste anpassa och utveckla oss på bästa möjliga sätt för att komma ut som vinnare.

Fed sänkte styrräntan, men signalerade samtidigt en något mer hökaktig hållning än marknaden hade räknat med. Det gjorde man genom att tona ner sannolikheten för ännu en sänkning redan i december. Dessutom meddelade Fed att man kommer att avsluta sin kvantitativa åtstramning (QT), det vill säga sluta minska sin balansräkning.

En intressant iakttagelse är att amerikanska börsen (S&P 500) har fortsatt upp efter att FED minskat balansräkningen. En förklaring kan vara att denna stimulans har ersatts av fortsatt stora budgetunderskott och en rekordskuldsättning.

Ska allt fortsätta upp nu när FED går från QT till paus och snart QE stimulanser igen? Eller händer något annat nu? Warren Buffet har sålt aktier som aldrig förr och sitter med rekordmycket kassa. Är det för att kunna köpa billigt eller i väntan på QE-stimulanser?

Fortfarande har väldigt lite investerarkapital gått in i guld, silver och gruvbolag jämfört med andra tillgångsslag. Så här finns stor potential när den stora rotationen väl tar fart på riktigt.

Kul med alla frågor och kommentarer runt vår AuAg Live. Nästa gång blir den 17 december och då ska vi se om vi kan sammanfatta det mesta som hänt under detta fantastiska 2025. Sen vet vi ju att det kan hända mycket under de två sista veckorna på året – det går fort i hockey!

Investeringslösningar

Var med på resan

Fler än 100,000 investerare i Europa har redan investerat i AuAg-fonderna.