Elements | Månedsbrev

Ventetiden er over – reisen starter nå

Elements er AuAgs månedlige brev med makroøkonomiske observasjoner fra den foregående måneden. Vi fokuserer på hendelser som påvirker investeringsmiljøet for gul, sølv og andre edelmetaller. Disse observasjonene presenteres med bilder og diagrammer på en effektiv og kortfattet måte.

Intro

Oktober var en begivenhetsrik måned for fondene, med betydelige bevegelser i både gull og sølv. Vi er begeistret over å se at sølv nå har nådd en ny rekord på over 50 USD. Vi observerte også fortsatt netto innskudd, og de samlede forvaltningskapitalene (AUM) passerte 5 milliarder SEK for første gang. Samtidig feiret AuAg Silver Bullet sitt seksårsjubileum den 4. november, og fondet ligger an til sitt første år med tresifret avkastning – noe vi har snakket om helt siden starten. Les månedens brev nedenfor.

Au og Ag i forrige måned

Gullprisen avsluttet måneden på 4 001 USD (3 859 USD), en oppgang på 3,68 %. Bare forrige måned beskrev vi hvordan prisen raskt hadde etablert seg over 3 800 USD og forberedt seg på neste viktige nivå ved 4 000 USD. Det nivået ble tidligere ansett som høyt, men prisen skjøt fart i løpet av de tre første ukene av oktober og nådde en ny rekord på 4 380 USD per troy ounce. Etter dette så vi den første reelle korreksjonen på to måneder, men gull endte likevel måneden solid i positivt terreng.

Den positive siden ved korreksjoner er at momentumbaserte fond, belånte investorer og «svake hender» (privatinvestorer som kjøpte sent i trenden) selger sine posisjoner, noe som skaper et sunnere marked. Hver selger har en kjøper på den andre siden, og det er under slike korreksjoner at de «sterke hendene» trer inn. Markedsstrukturen har styrket seg betydelig de siste ukene, noe som skaper potensial for mer vedvarende og stabile gevinster ettersom gull fortsetter sin reise mot nye rekordnivåer.

Loading widget...

Sølvprisen avsluttet oktober på 48,65 USD (tidligere 46,67), noe som markerer enda en sterk måned med en økning på over 4 %. Sølv steg kraftig i begynnelsen av måneden og brøt for første gang gjennom 50 USD per troy ounce den 9. oktober. Med fortsatt styrke ble en ny rekord på 54,47 USD nådd den 17. oktober. Ventetiden er over, og den virkelige reisen mot tresifrede nivåer kan begynne.

Loading widget...

Etter toppnivået i oktober gjennomgikk sølv en korreksjon tilsvarende den vi så i gull. Likevel fikk vi nok en rekordhøy månedsavslutning for sølv, og de sterke fundamentale forholdene tyder på at en ny oppgangsfase kan være i gang.

Ser vi på gull-sølv-forholdet (GSR), ligger det fortsatt høyt, noe som indikerer at sølv forventes å overprestere gull i årene som kommer. I diagrammet nedenfor viser vi dagens GSR. Vi viser også et eksempel på hvilken sølvpris som måtte til for at GSR skulle tilsvare forholdet som finnes i jordskorpen. For å sammenligne sølv med et annet metall ser vi også på sølv-kobber-forholdet (SCR). Kobber prises for øyeblikket til 0,3475 USD per troy ounce.

GSR: 82,3 (Sølv-gull-forhold i jordskorpen: 15 – med gull på 4 001 USD måtte sølv ha vært 266,73 USD).

SCR: 139,8 (Kobber-sølv-forhold i jordskorpen: 886 – med kobber på 0,3475 USD måtte sølv ha vært 307,88 USD).

Loading widget...

Flere gruveselskaper har nå begynt å publisere sine rapporter for tredje kvartal 2025. Den første kom samtidig som gullprisen opplevde sin første korreksjon på flere måneder. Newmonts rapport var forsiktig med tanke på fremtiden. Samme dag lekket det informasjon om et mulig oppkjøp av Barricks gruver i Nevada, noe som påvirket aksjekursen negativt. Vi har foreløpig ikke sett noen markante kursoppganger etter rapportene, men resultatene så langt har vært gjennomgående sterke.

Det som tar tid, er at markedet ennå ikke har turt å prise inn de nye nivåene for gull og sølv. Det er viktig å erkjenne at gjennomsnittspriser over tid er det som til slutt avgjør et selskaps resultater. Midlertidige topper og fall i råvareprisene har ofte liten innvirkning på hvordan aksjemarkedet verdsetter disse selskapene. For oss som tror på enda høyere råvarepriser, er denne undervurderingen av gull og sølv fra andre kapitalforvaltere en fordel. Vi er fullt investert før virkeligheten innhenter skeptikerne – og det kan vise seg at dagens priser fortsatt er lave.

AuAg-fondene – høydepunkter

AuAg-fondene opplevde nok en gang sterke netto innskudd i løpet av den siste måneden. En positiv avslutning på handelsmåneden snudde den negative trenden vi så tidligere i uken. Vi nådde milepælen med over 5 milliarder SEK under forvaltning, og antallet investorer har nå vokst til over 60 000. Dette er en utrolig prestasjon på så kort tid. Takk til alle som snakker om AuAg og fondene våre med venner og kolleger – dere er våre beste ambassadører.

Selv om AuAg Silver Bullet har fått mest oppmerksomhet i år, er månedens fond for oktober AuAg Precious Core. Fondet leverte en sterk månedsavkastning på +9,49 % i SEK (+10,47 % i EUR) og en avkastning hittil i år på +32,53 % i SEK (+39,40 % i EUR).

AuAg Precious Core er et multi-asset-fond som har oppnådd en årlig gjennomsnittlig avkastning (CAGR) på litt over 12 % siden oppstarten for fem år siden. Fondet har overgått både andre multi-asset-fond i markedet og utviklingen til OMXS30 (inkludert utbytte) samt den bredere Stockholmsbørsen (SIXRX). Dette har blitt oppnådd med en korrelasjon på kun 0,37 mot det brede markedet.

En lav korrelasjon betyr at fondet beveger seg annerledes enn markedet – det har hatt perioder med sterk utvikling når markedet har falt, og omvendt. Det er derfor et optimalt verktøy for en diversifisert portefølje.

Når det gjelder risiko, eller det som omtales som volatilitet – hvor mye fondet svinger – ligger den på linje med, eller til og med litt lavere enn, det brede aksjemarkedet. Dette gjør AuAg Precious Core til det mest konservative fondet i AuAg-familjen.

Vi planlegger nå å finjustere fondets 60 prosent aksjeandel ved å skjerpe fokuset på de energikildene vi mener vil forme fremtiden: sol- og kjernekraft. I tråd med den globale elektrifiseringstrenden vil fondet primært investere i gruveselskaper som spesialiserer seg på nøkkelmetaller som kobber, uran, litium og sølv.

For de 40 prosentene med eksponering mot edle metaller, hovedsakelig gull, vil vi ikke gjøre noen endringer. Vi ser på gull som et overlegent alternativ til obligasjoner for porteføljebeskyttelse – en eiendel som ikke bare fungerer som sikring, men også tilbyr attraktiv avkastning, selv når aksjemarkedet går bra.

Hold deg oppdatert for mer informasjon når vi kommuniserer nyheter om denne spennende utviklingen.

Omverdensblikk med AuAg

USA og Kina ser ut til å ha nådd en pause i sine toll- og eksportrestriksjonskonflikter. Vi har hørt lignende uttalelser tidligere, og hver side har sin egen tolkning av hva som faktisk er blitt avtalt.

Selv om forholdet mellom USA og Kina har roet seg noe, har oppmerksomheten nå flyttet seg til forholdet mellom USA og Venezuela, samt USA og Nigeria. Uten å dømme rett eller galt, er det tydelig at USA fortsetter å bruke sin posisjon som verdens mektigste nasjon – innen finans, næringsliv, militærmakt og, ikke minst, gjennom den såkalte «våpeniserte dollaren». USA vil trolig komme best ut av enhver situasjon, men på lengre sikt kan dette undergrave den globale tilliten. Stadig flere land forbereder seg nå på å styrke seg selv og redusere avhengigheten av USA og dollaren – en utvikling som har pågått i flere år, men som nå skyter fart.

Alle vet at USA er den sterkeste. Men å ikke utnytte den makten fullt ut ville være et tegn på sann styrke – noe som kunne økt tilliten fra resten av verden og til slutt gitt USA enda mer innflytelse. Foreløpig spilles kortene annerledes, og vi må tilpasse oss og utvikle oss på best mulig måte for å komme ut som vinnere.

Den amerikanske sentralbanken (Federal Reserve) kuttet renten, men signaliserte samtidig en noe mer haukete holdning enn markedet hadde forventet, ved å tone ned sannsynligheten for enda et rentekutt i desember. Fed kunngjorde også at den vil avslutte sin kvantitative innstramming (QT), noe som betyr at den slutter å redusere balansen.

Interessant nok har det amerikanske aksjemarkedet (S&P 500) fortsatt å stige til tross for denne reduksjonen i balansen. En mulig forklaring er at store budsjettunderskudd og rekordhøy statsgjeld har kompensert for innstrammingen.

Vil alt fortsette å stige nå som Fed går fra QT til pause – og kanskje snart tilbake til QE-stimulanser? Eller er noe annet i ferd med å skje? Warren Buffett har solgt flere aksjer enn noen gang tidligere og sitter nå på rekordstore kontantbeholdninger. Er det for å kjøpe billig etter et stort fall, eller i påvente av nye QE-tiltak?

Så langt har relativt lite investorkapital strømmet inn i gull, sølv og gruveselskaper sammenlignet med andre aktivaklasser. Dette betyr at det fortsatt finnes betydelig potensial når den store rotasjonen virkelig begynner.

Vi setter stor pris på alle spørsmål og kommentarer under våre AuAg Live-sendinger. Den neste finner sted 17. desember, hvor vi skal oppsummere alt som har skjedd i dette fantastiske 2025. Selvfølgelig kan det fortsatt skje mye i de to siste ukene av året.

Investeringsløsninger

Bli med på reisen

Mer enn 100 000 investorer over hele Europa har allerede investert i AuAg-fondene.